«

Gods, Angels, Daemons and Everything In-Between: Operative Forces in Individualised Religiosity

ARTICLES

Marios Koutsoukos
PhD Candidate,
Department of Archaeology, Classics and Egyptology (ACE)
University of Liverpool

Περίληψη: Ο Ιάμβλιχος, στο έργο του Περί των Αιγυπτίων Μυστηρίων, μας διασώζει ίσως το πιο λεπτομερές ταξινομικό σύστημα του Νεοπλατωνισμού σχετικά με τα πνευματικά όντα που απαρτίζουν την ιεραρχία του κόσμου. Το παρόν άρθρο ερευνά πώς η γνώση αυτής της ιεραρχίας παίζει κεντρικό ρόλο στην εξάσκηση της θεουργίας, μιας προσέγγισης στην ένωση με τον Έναν Θεό-Νου η οποία χρησιμοποιεί τόσο την Πλατωνική φιλοσοφία όσο και την τελετουργική εξειδίκευση η οποία απαιτείται για να επιφέρει την επιφάνεια των όντων αυτών. Αναλύοντας αυτές τις κατηγορίες όντων και την επίδρασή τους στην ανέλιξη της ψυχής προς την κορυφή της πνευματικής ιεραρχίας, στόχος μας είναι να αναδείξουμε πως οι θεουργοί, οπλισμένοι με αυτή την εξειδικευμένη γνώση, καθιστούν την λατρευτική τους πρακτική ιδιαίτερα εξατομικευμένη και την διαχωρίζουν πλήρως από την δημόσια θρησκεία.

Abstract: Iamblichus, in his work De Mysteriis, provides us with what is perhaps Neoplatonism’s most detailed account of a taxonomy of the spiritual beings which comprise the hierarchy of the cosmos. The present article discusses how knowledge of this hierarchy is essential to the practice of theurgy, an approach to union with the divine One that employs not only Platonic philosophy but the ritual expertise necessary to produce an epiphany. By discussing the traits of each of these categories of beings and their correlation to the soul’s ascent, we aim to highlight how such specialised knowhow of the spiritual realms and their denizens, enabled theurgists to inform their religious practice in a highly individualised manner—one entirely non-reliant on the ceremonies of public religion.

Gods, Angels, Daemons and Everything In-Between: Operative Forces in Individualised Religiosity (PDF)

Leave a Reply